Imaginati-va un pacient care a venit la dumneavoastra nemultumit de tratamentul care i-a fost aplicat intr-un alt cabinet. Fara indoiala, sunteti familiarizat cu plangeri precum „terapeutul mi-a dat un tratament diferit de cel asupra caruia am convenit” sau „a trebuit sa repet totul, iar si iar, la fiecare sedinta”. Desi un fizioterapeut poate avea multe cunostinte si pricepere, este posibil ca acesta sa nu fie cel mai bun comunicator.

Comunicarea este puntea dintre teorie si practica, iar modul in care comunicam este la fel de important ca si ceea ce spunem. Comunicarea este cheia pentru construirea unei bune relatii terapeut-pacient si pentru maximizarea eficacitatii unui tratament. Fie ca esti un terapeut experimentat sau abia la inceput, aceste sfaturi te vor ajuta sa comunici mai bine cu pacientii tai.

1. Creati o baza relationala excelenta

Prima interactiune poate construi sau rupe o relatie terapeut-pacient, o relatie care este esentiala pentru eficacitatea tratamentului. Este nevoie de putin efort pentru a incepe corect o conversatie, asa ca acordati timp pentru aceasta.

  • Salutati-va pacientul si prezentati-va
  • Fiti prietenos si interesat
  • Pregatiti-va in prealabil si interactionati cu pacientul la nivel personal

2.  Ascultati-va pacientii

Ascultarea este una dintre calitatile esentiale ale unui terapeut. Pacientii care se simt auziti vor vorbi mai liber despre simptomele lor. In schimb, cineva care nu se simte auzit, se va retrage in carapacea sa. Fara indoiala, veti fi experimentat o situatie similara in care v-ati intrebat de ce ar trebui sa furnizati detalii daca medicul sau terapeutul nu doreste oricum sa asculte.

Problema este, insa, ca uneori ascultam, dar trebuie sa le si aratam aceasta pacientilor nostri. Pentru a evita pierderea pacientilor:

  • Puneti o intrebare introductiva si acordati pacientului suficient spatiu si timp pentru a raspunde
  • Parafrazati si rezumati in timpul conversatiei (si intrebati intotdeauna pacientul daca interpretarea si rezumatul dvs. sunt corecte)

3. Utilizati tehnici de comunicare

Tehnicile de comunicare sunt cuprinzatoare, dar in acest caz particular ne referim la metodele si actiunile pe care le puteti folosi pentru a va structura conversatia. Iata cateva exemple de astfel de tehnici de interviu:

  • Nu puneti intrebari sugestive
  • Alternati intre intrebarile deschise si cele inchise
  • Oferiti sprijin atat verbal (prin taceri, repetare sau parafrazare), cat si non-verbal
  • “Sapati” mai adanc
  • Evitati jargonul (daca si cand il folositi, nu uitati sa il explicati in detaliu)
  • Mentineti o structura logica
  • Folositi comentarii de tranzitie (nu treceti doar la urmatorul subiect, ci spuneti clar de ce treceti la acesta)
  • Pastrati conversatia pe drumul cel bun si nu lasati sa se indeparteze de la subiect

4. Nu uitati: comunicarea non-verbala este tot comunicare

Comunicarea este mult mai mult decat ceea ce spui. De exemplu, contactul vizual cu pacientul il va face sa simta ca este ascultat. In acelasi timp, contactul vizual ajuta la captarea increderii pacientului. Alte moduri in care puteti comunica non-verbal cu pacientul dumneavoastra:

  • Pozitia corpului (de exemplu, esti tolanit pe scaun cu bratele incrucisate, sau stai in pozitie verticala, cu o postura deschisa?)
  • Pozitia fata de pacient (de exemplu, fata in fata poate parea coercitiva si intimidanta, in timp ce la un unghi de 90° poate parea prietenoasa si primitoare)
  • Miscari si/sau gesturi
  • Expresii faciale
  • Utilizarea vocii (de exemplu, vorbiti incet si mormaiti, sau va folositi vocea la un volum mediu, fara a mormai?)

Prin comunicare non-verbala puteti afisa incredere in sine sau nesiguranta, competenta sau incompetenta. In plus, comportamentul non-verbal ar trebui sa se potriveasca cu ceea ce spui sau auzi. Desigur, este de la sine inteles ca aducerea unei vesti triste ar trebui facuta fara un zambet politicos. Si apoi, exista si comunicarea non-verbala a pacientului tau: ceea ce spune el corespunde atitudinii lui? Daca nu, mentioneaza asta, daca este necesar.

5. Implicati-va pacientul in proces

A comunica bine inseamna mai mult decat transmiterea de informatii. Impartasirea informatiilor este un proces de colaborare intre terapeut si pacient. Deci, implicati-va pacientul in proces:

  • Intrebati pacientul care sunt asteptarile sale
  • Spuneti clar de ce intrebati sau faceti anumite lucruri
  • Exprimati-va gandurile. Mentionati ideile, procesele de gandire si chiar posibilele dileme cu care va confruntati
  • Faceti recomandari. Nu hotarati in locul pacientului dar, daca este posibil, dati-i de ales
  • Incheiati acorduri (si respectati-le)

6. Luati notite fara a intrerupe conversatia

Cat de des v-ati aflat in fata unui terapeut care a acordat mai multa atentie ecranului decat dumneavoastra? Si cat de mult v-a enervat asta? In calitate de terapeut, este esential sa luati notite. Cu totii suntem oameni si este imposibil sa ne amintim totul despre fiecare pacient. Cu toate acestea, sa intrebi aceleasi lucruri la fiecare sedinta pare extrem de ineficient. Prin urmare, luati notite, dar incercati sa faceti acest lucru fara a va intrerupe conversatia sau interactiunea cu pacientul. Iata cateva recomandari:

  • Tastati/notati doar cuvintele cheie si elaborati-va notitele cat mai mult posibil dupa fiecare consultatie
  • Discutati despre necesitatea luarii de notite. Explicati-i pacientului ca, din pacate, nu aveti aptitudinea de a va aminti totul si ca, prin urmare, va trebui sa va uitati mai des la ecran. Majoritatea pacientilor vor intelege si se vor simti respectati daca le oferiti o explicatie

7. Fiti respectuos

O buna comunicare depinde de respectul pe care il aratati pacientului dumneavoastra. Fara respectul corespunzator, nu va conta cate tehnici de comunicare veti folosi; o relatie excelenta pacient-terapeut nu va fi posibila. Deci tineti cont de urmatoarele:

  • Nu judecati, ci recunoasteti si acceptati opiniile si sentimentele pacientului
  • Abordati subiectele jenante, dificile sau dureroase cu cel mai mare respect si sensibilitate
  • Fiti atenti si luati in considerare modul de viata al pacientului, convingerile religioase, mediul cultural si capacitatile sale mentale si fizice

8. Luati in considerare capacitatile mentale si fizice ale pacientului dvs.

A comunica bine este un proces personalizat. Omul obisnuit nu este probabil un expert in fizioterapie. Pacientii nu au acelasi nivel de gandire sau inteligenta. Prin urmare, adaptati ceea ce comunicati si modul in care comunicati in functie de capacitatile mentale si fizice ale fiecarui pacient:

  • Verificati ceea ce stie deja pacientul
  • Oferiti informatii usor de inteles si adecvate
  • Intrebati pacientul daca are nevoie de mai multe informatii

9. Dozati informatiile si stimulati memoria

Putem comunica bine, dar daca nu se “lipeste” nimic de pacient, pierdem timp si efort. Mai ales ca o perspectiva asupra bolii este crucial pentru orice tratament. Cum altfel va puteti incuraja pacientii sa-si asume responsabilitatea pentru actiunile lor? Deci dozati-va bine informatiile si stimulati memoria pacientilor:

  • Organizati logic informatiile pe care le oferiti si impartiti-le in “portii” mici
  • Intrebati frecvent daca totul este inteles sau cereti pacientului sa repete cu propriile cuvinte
  • Folositi suport vizual

10. Utilizati instrumente sau servicii de e-sanatate

Fara indoiala, trebuie sa recunoastem rolul esential al internetului in comunicarea moderna. Asa ca fiti in pas cu vremurile:

  • Utilizati sistemele de programare online
  • Trimiteti exercitii pentru acasa prin intermediul aplicatiilor de asistenta medicala
  • Oferiti consultatii online – atunci cand este posibil
  • Oferiti pliante cu informatii in sprijinul pacientului

Aplicarea celor 10 recomandari in practica dumneavoastra ca si fizioterapeut va poate imbunatati comunicarea cu pacientii. Cu o astfel de abordare puteti obtine rezultate mai bune si o satisfactie mai mare de ambele parti. Gymna ofera pliante pentru pacienti, in care sunt prezentate terapia cu unde de soc si TECAR, venind in sprijinul terapeutilor care vor putea pune la dispozitia acestora informatii corecte si actualizate. La urma urmei, un pacient bine informat este un pacient multumit.

(articol tradus de pe gymna.com)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • seventeen + two =